5 tipp az online oktatás hatékony bevezetéséhez

Tegnap kihirdetett kormányrendelet után sok a kérdés, kétség az online oktatásról. Hogyan lehet a leghatékonyabban órát tartani ebben a helyzetben? 

keep_calm_and_learn_online_matekflow.jpg

A legtöbb pedagógusban, szülőben, diákban kérdések vannak az online oktatás megoldhatóságát és kivitelezését illetően. Hogyan jelenik meg egy online óra a fejünkben? Színes-szagos, mozgó ábrák, prezentációk és interaktív gyakorlófeladatok tömkelegeként. Ez pedig - bár számos szolgáltató és hatalmas összefogás segíti a tanárokat, diákokat - egyik pillanatról a másikra kivitelezhetetlen és nem is biztos, hogy a leghatékonyabb módja az óratartásnak.

Gyakorló magántanárként először nekem is kényszerből kellett megoldani az online oktatást 2 éve, addig csak a személyesség erejében hittem. De a Tesómnak segíteni kellett, rendszeresen és sürgősen. Muszáj voltam cselekedni. Azóta számos tanítványommal soha nem találkoztam személyesen és az eredményesség legalább olyan, mint az offline órák esetében. 

Ha az alábbiakra figyelsz, akkor nemcsak lesz legalább olyan hasznos az óra, mint személyesen, de élvezni is fogják a diákok. Ez az összeállítás felsősökkel és gimnazistákkal való tapasztalatok alapján született. 

1. Csak nyugodtan, az egyszerűbb online is sokszor több!

A jó tanár egy krétával is élvezetes órát varázsol. Tanórákat illetően a kreativitás a tanárok vérében van. Aki már jópár órát megtartott tudja, a spontaneitás micsoda kincs, és mennyire remek órák születhetnek általa. Online sincs másképp. A technikai eszközökbe bele lehet tanulni, segítünk egymásnak, de ugyanúgy, ahogy offline, online sem kell minden óra minden percében repkednie a csillogó-villogó animációknak. A diákok sem várják el. Sokszor, ha előttük oldasz meg feladatokat, olvastatsz, számoltatsz jobban sikerül, mintha egy animált színes-szagos valami lenne. A tábla-kréta verzióra is sok technikai megoldás létezik: tableten és okostelefonon jegyzet, de akár egy sima word vagy google docs is megteszi. A kevesebb több. Itt is.igy_oktass_online_online_matematika_online_tankonyvek_online_oktatasi_eszkozok_matekflow.jpg

2. Válaszd ki az eszközöket, és teszteld le még a hétvégén!

Zoom, Google hangouts, Facebook csoport (élő bejelentkezés) - csak pár a legnépszerűbb lehetőségek közül. Legyen egy felület, ahol a kommunikáció történik, és következetes legyen. Képernyőmegosztás lehetősége a legtöbbnél van, ez hatalmas előny. Én szeretem, ha látom képernyőmegosztás mellett is, hogyan reagálnak a tanulók arra, amit mondok. Teszteld, számodra melyik a szimpatikus. Ez a helyzet a diákok számára is új, de sok esetben kiválóan értenek a technológiához, fognak segíteni. Az órákról érdemes videófelvételt készíteni, amely visszanézhető, hallgatható. Aranyat ér a későbbiekben, amikor készülni kell. Érdemes tesztelni a betűméretet, nézd meg, hogyan látszik az óra a fogadó fél képernyőjén. 

igy_oktass_online_online_matematika_online_tankonyvek.jpg

3. A tankönyvek online változatát szerezd be!

A Mozaik kiadó összes tankönyvét elérhetővé tette mindenki számára, az OFI-s könyvek eddig is ingyenesen letölthetőek voltak. Nem kell kamerával könyvet mutogatni, nem kell feltétlen látni a füzetet mit írnak, pontosan leírnak-e mindent. Nálam elvárás a füzetben jegyzetelés, a monitoron írok, és megvárom, amíg a tanulók számolnak, vagy jegyzetelnek. Ha nem lehet esetleg beszerezni, vagy nagyon drága, akkor is lehet jegyzetelni együtt, illetve megértik, hogy mikor melyik feladatnál tartotok. 

4. Kevesebb fókusz a körülményekre, az óra célja legyen a szemed előtt!

Minden hagyományos órán is tudod, mit szeretnél elérni a tanulóknál. Ugyanígy van online is. Az alapján nézz eszközöket, válassz feladatokat, de mindig a cél maradjon szem előtt. Lesz többször, hogy máshogy alakul az óra. Sokszor. De ha nem A úton hanem B vagy C módon tanulja meg a diák, ugyanolyan hatékony lesz az egész. Értik, tudják a körülményeket. Ha találsz önállóan feldolgozható tananyagot, mondjuk youtube-videók segítségével, mert már elkészítették, akkor érdemes kiadni házi feladatnak, és ellenőrizni együtt a megértést - ahol lehetséges. Több önálló munkát igényel ez a fajta tanulás, ebben segítsük a diákokat. Elvégre az iskola egyik célja is az önállóságra való nevelés, nem?

5. Bízz a diákokban, szülőkben, kollégákban és főleg magadban - együtt megoldjuk!

osszefognak_a_tanarok_igy_oktass_online_online_matematika.jpg

Új a helyzet, mindenki érdeke a közös megoldás. Lehetőség tapasztalni az összefogást. Sokan segítenek, öröm látni, ahogyan a gyors reakciók megjelentek. Érdemes csatlakozni tanári csoportokhoz, rengeteg információ elérhető és kérdés esetén is biztosan kapsz segítséget. Pánik és riadalom helyett most különösen fontos a koncentráltság. Az otthoni munkavégzés módját szintén érdemes átgondolni, ritmust, napi rutint bevezetni, erről is írok majd a következő cikkben. Találjuk meg a lehetőséget, fogjunk végre össze és együtt oldjuk meg a kialakult helyzetet!

A legnagyobb online csoport: https://www.facebook.com/groups/onlineotthonoktatas/

 

 

Facebook oldaldoboz

HTML

süti beállítások módosítása